Ierland weet etenswaren en drank uit eigen land met succes internationaal te promoten door een bekende actrice in te zetten. Daar kan de Nederlandse zuivelsector een voorbeeld aan nemen, betoogt Herma van den Pol van Boerenbusiness.nl. Misschien kan zangeres Anouk helpen.

Mag ik aan u voorstellen: de Ierse actrice Saoirse Ronan. Dochter van een goede vriend van de Ierse minister van Landbouw, Simon Coveney. Maar belangrijker: het gezicht van Origin Green, Ierlands nationale duurzaamheidsprogramma.

De Nederlandse zuivelsector zou een tikje jaloers moeten zijn op deze actrice en haar rol als boegbeeld van Origin Green.

Pakweg twee jaar geleden kreeg ik de kans om kennis te maken met Origin Green, een initiatief van de Ierse levensmiddelenorganisatie Bord Bia. Via een congres in Ierland stelden ze zichzelf voor aan de pers en de voedingsketen. Zuivel, vlees, vis en de Ierse whisky werden op een voetstuk gezet.

Daar werd ook de kans geboden om kennis te maken met Simon Coveney, de Ierse minister van landbouw. Een bijzondere man met grote ambities voor de agrarische sector. Hij ziet de sector als de sleutel tot het herstel van de economie en is er van overtuigd dat het Ierse product de concurrentie met elk product prima aan kan.

Sinds die tijd heeft de drie-eenheid Bord Bia, Origin Green en Simon Coveney grote stappen gezet. Beurzen, evenementen en bezoekjes aan andere landen, elk moment wordt benut om het Ierse product onder de aandacht te brengen. Een natuurlijk product, wat met liefde gemaakt wordt en uitblinkt in smaak.

Boegbeeld voor Nederlandse zuivel

Het werkt. De Kerry Gold-boter is het 'triple A-merk' geworden. Consumenten betalen er graag veel geld voor, want dit product is ver verheven boven die van andere. Steeds vaker hoor ik ook in Nederland spelers op de zuivelmarkt zeggen dat het een gemiste kans is voor Nederland. 'Waarom hebben wij dit niet gedaan', vraagt men zich af.

Ook op de nieuwjaarsreceptie van ZuivelNL haalde de topman van FrieslandCampina en voorzitter van de Nederlandse Zuivelorganisatie (NZO), Roelof Joosten, het succes van de Ieren aan. De letterlijke woorden weet ik niet meer, maar de opmerking die volgde ging erover dat hij premier Rutte nog nooit de sector zo heeft horen promoten.

Toch leverde de zuivelsector vorig jaar een bijdrage van 9 procent aan het handelsoverschot van de BV Nederland. Dit staat nog los van de resultaten die de akkerbouw, glastuinbouw, vleessector en diervoederindustrie boekten. Hallo overheid, verdient de agrarische sector geen eigen held? Als dit al kan zonder een krachtige boodschap, wat is de potentie van de sector als de krachten gebundeld worden?

Unique selling point

Waarmee ik niet wil zeggen dat er niets gebeurt. Zo timmeren FrieslandCampina en Arla al hard aan de weg. Maar de sector wordt juist geprezen vanwege de goede onderlinge samenwerking, waarom dan niet op dit vlak?

Joosten gaf aan dat Europa zich in moet gaan zetten om handelsakkoorden te sluiten, maar de Ieren boeken ook zonder al flinke successen. Dus wat zegt dit? Wat niet wegneemt dat gunstige invoertarieven ook welkom zijn. Maar terwijl Europa werkt aan de handelsovereenkomsten kan Nederland het merk 'typical Dutch' -- ik noem maar wat -- al op de kaart zetten. Wie weet wil Anouk wel helpen.

Zoals Joosten zegt we moeten ons het kaas niet van het brood laten eten. Schouders eronder, klompen aan en gaan. Laatst stond er nog een artikel in de buitenlandse media dat de link legde tussen kaas en de lengte van Nederlanders. Ook schijnen we hele gelukkige mensen te zijn. Is dit dan ons -- even slikken -- unique selling point?

Herma van den Pol is specialist melk en voer voor Boerenbusiness.nl.

Lees ook op Boerenbusiness.nl

Nederlandse melkproductie skyhigh in december: records gebroken

Strop voor exporteurs: boten met pootgoed dobberen al weken voor kust Algerije

Fosfaatproductie door Europees plafond heen door groei veestapel

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl